آموزش مدیریت زنجیره تامین

به مجموعه فرآیندها و فعالیت‌هایی که پیش از تولید یک محصول تا تولید محصول و رساندن آن به دست مشتری صورت می‌گیرد، مدیریت زنجیره تامین می‌گویند. هدف مجموعه اعمالی که در قالب مدیریت زنجیره تامین ... ادامه

گواهینامه
3.5 (63 رای)
1,765 دانشجو
مقدماتی
مکتب‌خونه
مکتب‌خونه
محتوای دوره
پیش‌نیاز‌ها
درباره دوره
نظرات کاربران
درباره استاد

محتوای دوره

8 فصل 68 جلسه 9 ساعت ویدیو
فصل اول - زنجیره تامین چیست؟
فصل دوم - مباحث استراتژیک در زنجیره تامین
فصل سوم- محرکها و شاخصهای زنجیره تامین
فصل چهارم-طراحی ساختار شبکه توزیع
فصل پنجم - محاسبات مربوط به شبکه توزیع
فصل ششم - مدیریت موجودی
فصل هفتم - مدیریت موجودی (مباحث تکمیلی)
پروژه نهایی

پیش‌نیاز‌ها

دارا بودن مدرک کارشناسی

پیش‌نیاز توصیه شده (الزامی نیست): 1- سابقه کار مدیریتی  2- گذراندن درس مدیریت عملیات

درباره دوره

به مجموعه فرآیندها و فعالیت‌هایی که پیش از تولید یک محصول تا تولید محصول و رساندن آن به دست مشتری صورت می‌گیرد، مدیریت زنجیره تامین می‌گویند. هدف مجموعه اعمالی که در قالب مدیریت زنجیره تامین صورت می‌گیرد، ارتقاء کارایی و کیفیت یک زنجیره تامین است. یک سیستم زنجیره تامین که به درستی چیده شده است، هم به تولید کننده، هم به فروشنده و هم به مصرف کننده کمک می‌کند تا از اضافات هزینه، هدر رفت زمان و خیلی از مشکلات دیگر پیش‌گیری شود. البته زنجیره تامین بحثی بسیار پیچیده و مفصل است و مسائل زنجیره تامین را در خیلی از حوزه‌های کاری یا علمی می‌توانید به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مشاهده کنید. مثلا یکی از پر اهمیت‌ترین مسائلی که در حوزه زنجیره تامین مطرح می‌شود، بحث انتقال خون برای بیماران است. اینکه چطور بتوان در اسرع وقت، خون تمیز و مناسب با شخص را بدون فاسد شدن خون به دست کادر درمانی رساند. یا یکی دیگر از حوزه‌هایی که مدیریت زنجیره تامین در آن اهمیت بسیار زیادی دارد، بحث بلایای طبیعی است. اینکه بر فرض مثال پس از وقوع زلزله چگونه در اسرع وقت بتوان برای زلزله‌زدگان مایحتاج زندگی را فراهم نمود، در کدام نقاط سرپناه ایجاد کرد و مسیرهای مواصلاتی را به حالت اولیه برگرداند همه به مدیریت زنجیره تامین مربوط می‌شوند بنابراین می‌توان گفت مدیریت زنجیره تامین یکی از شاخه‌های اصلی در حوزه مدیریت است.

به طور کلی مدیریت زنجیره تامین را می‌توان به 6 بخش اصلی تقسیم کرد:

1)     برنامه‌ریزی: لازم است تا سازمان‌ها برای محصولی که تولید می‌کنند و همچنین نیاز مصرف کنندگانشان برنامه‌ریزی کنند. همچنین ضروری است تا در کنار طراحی یک زنجیره تامین، معیارهایی را برای میزان اثربخشی و کارایی زنجیره تامین مشخص سازند.

2)     تامین منابع: سازمان‌ها ممکن است انتخاب‌های مختلفی برای تامین کننده مواد مورد نیازشان داشته باشند اما انتخاب تامین کننده مناسب، همیشه از دغدغه‌های بخش زنجیره تامین بوده است.

3)     تولید: مجموعه فعالیت‌هایی که پس از دریافت مواد اولیه برای تولید محصول تا پیش از ارسال محصول صورت می‌گیرد را می‌توان در بخش تولید جای داد. فعالیت‌هایی از قبیل انبارش مواد خام، تولید محصول، تست کیفی محصولات، بسته‌بندی برای ارسال و زمان‌بندی ارسال را می‌توان در این بخش از زنجیره تامین قرار داد.

4)     ارسال: اغلب اوقات به این بخش از زنجیره تامین لجستیک گفته می‌شود و از آن‌جایی که اهمیت و پیچیدگی بسیار بالایی دارد؛ بعضی وقت‌ها مباحث لجستیکی به صورت جداگانه بررسی می‌شوند. فعالیت‌هایی مانند: زمان‌بندی ارسال، ارسال محصولات، تحویل کالا، دادن صورت‌حساب به مشتریان و دریافت هزینه در این مرحله صورت می‌گیرد. خیلی از سازمان‌ها به دلیل هزینه‌ی بالای ارسال، این بخش از مدیریت زنجیره تامین را به سازمان‌های دیگر برون‌سپاری می‌کنند.

5)     بازگشت: ممکن است به دلایلی پس از ارسال، مشتری تمایل داشته باشد که کالای خود را مرجوع کند. روزنامه‌ای را فرض کنید که در بعضی از دکه‌ها در یک روز کم‌تر از موجودی‌ دکه‌ها فروش داشته است. این روزنامه لازم است تا مکانیزمی برای جمع‌آوری روزنامه‌های فروش نرفته داشته باشد. تمام فعالیت‌هایی که برای مرجوع کردن و بازپس‌گیری محصولات اضافی یا نامطلوب صورت می‌گیرد در این بخش از مدیریت زنجیره تامین قرار می‌گیرند.

6)     پشتیبانی: برای آن‌که فرآیند زنجیره تامین با کیفیت بالا صورت پذیرد، نیاز است تا شماری از واحدها عملیات پشتیبانی را انجام دهند. واحدهایی مثل مدیریت منابع انسانی، فروش، مدیریت پروژه، فناوری اطلاعات، تضمین کیفیت کالا و ... همه می‌توانند به عنوان پشتیبان برای تیم زنجیره تامین قلمداد شوند.

اطلاعات بیشتر

امتیاز و نظرات کاربران

3.5

از مجموع 63 امتیاز

13 نظر

3 ماه پیش

این دوره بسیار مفید بود برای من ممنون از استاد برای ارایه اسلاید انگلیسی که باعث یادگیری اصطلاهات انگلیسی این حوزه شد

2 سال پیش

دوره بسیار پربار و مفیدی بود. از دکتر الهی به خاطر تدریس قوی این درس تشکر میکنم. تسلط ایشون به مباحث مدیریت عملیات و زنجیره تأمین بی نظیر هست. این دوره رو به فعالان حوزه مدیریت زنجیره تأمین، دانشجویان رشته مهندسی صنایع و مدیریت و سایر علاقه مندان به مباحث مدیریت کسب و کار توصیه می کنم.

علی برهانی زاده

علی برهانی زاده

3 سال پیش

سلام استاد بسیار به مباحث مسلط هست، کیس استادی های خوبی گفته میشه که جا داشت بیشتر هم میبود، مطالب انسجام خیلی خوبی داره، ابتدای هر فصل تصویر کلی خوبی از مبحث و جایگاه اون در کل موضوع و همینطور مطالب گفته شده قبلی ترسیم میشه. پیشنهادی که به نظرم میرسه اینه که به نظرم زیادی از حد روی محاسبات و مطالب کنترل موجودی پرداخته میشه که به جای اون اگر روی نحوه طراحی و پیکره بندی زنجیره تامین پرداخته میشد خیلی بهتر بود. در انتها هم نظر دوستان رو به سوابق علمی جناب آقای دکتر الهی جلب میکنم که درحال حاضر هیات علمی دانشگاه MIT هستن...

محسن ولدخانی

محسن ولدخانی

3 سال پیش

سلام دوره خوبی هستش .. ولی ای کاش به تمام استادها بفرمایین پارپوینت هاشون رو به زبان فارسی ارائه بدند خیلی عاالی میشه ..

علیرضا احمدی تمر

علیرضا احمدی تمر

3 ماه پیش

اموزش مفید و کاربردی هستش .

علی گودرز

علی گودرز

3 سال پیش

برای کسی که ده سال تقریبا کارم این مباحث بوده واقعیتش مطلب کاربردی نداشت ولی فکر کنم برای کسی که تجربه نداره و می خواهد وارد این مباحث بشه و جایی سخنرانی بکنه یا سواد تئوریش ببره بالا خیلی مفید باشه تسلط استاد به تئوری خیلی خوبه ولی مسلما توضیحاتشون تو کار حرفه ای و مسائل پیچیده محیط کار به سختی قابل اجراست در کل داشتن مدرک در این زمینه برای رزومه بسیار مفید می تونه باشه

علی تقی‌پور فرد

علی تقی‌پور فرد

نظرات بیشتر

گواهینامه

آموزش مدیریت زنجیره تامین

در صورتی‌ که حد نصاب قبولی در دوره را کسب و تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی را ارسال کنید، گواهی‌نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می‌گیرد.

قابل به اشتراک گذاشتن در

linkdin

دوره‌های پیشنهادی

بلاک‌چین و بیت‌کوین به زبان ساده
17,160 دانشجو
4.4 (170)
گواهینامه
50٪
409,000 204,500 تومانء
آموزش برنامه‌نویسی با پایتون (پیشرفته)
32,640 دانشجو
4.1 (2,092)
گواهینامه
70٪
2,629,000 788,700 تومانء
آموزش پایتون مقدماتی

مدرس: جادی میرمیرانی

88,518 دانشجو
4.4 (5,944)
گواهینامه
50٪
1,359,000 679,500 تومانء
آموزش مدیریت عملیات

مدرس: سید احسان الهی

3,027 دانشجو
4 (82)
گواهینامه
50٪
1,629,000 814,500 تومانء

درباره استاد

سید احسان الهی
سید احسان الهی
3 دوره
5,077 دانشجو

آقای دكتر سید احسان الهی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی مکانیک بوده و همچین کارشناسی ارشد مدریت اجرایی (MBA) را در سازمان مدیریت صنعتی طی نموده است. در سال 2007 میلادی موفق به کسب مدرک دکترا در رشته مهندسی صنایع و سیستم‌ها از دانشگاه مینسوتای آمریکا گردیده است و در حال حاضر استاد دانشگاه ماساچوست (بوستون) بوده و از سال 2007 میلادی، با رتبه دانشیاری، مشغول تدریس و تحقیق در دانشکده "علوم مدیریت و سیستم‌های اطلاعاتی" این دانشگاه می‌باشد. قبل از فعالیت‌ها و مشاغل آکادمیک، دارای سال‌ها سابقه کاری در سمت‌های مختلف در داخل کشور بوده است، زمینه‌های تحقیق و تدریس او شامل مدیریت عملیات، مدیرت زنجیره تامین، تئوری بازی، مدیریت ریسک عملیاتی و مطالعات رفتاری در تصمیم‌گیری مدیران می‌شود و نتایج تحقیقات در نشریات علمی روز شامل موارد زیر به چاپ رسیده است:

Management Science, International Journal of Production Economics, Knowledge and Process Management, and Foresight

اطلاعات بیشتر

دیگر دوره‌های سید احسان الهی

آموزش مدیریت ریسک عملیاتی
دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف

مدرس: سید احسان الهی

1,154 دانشجو
4 (29)
گواهینامه
649,000 تومانء
آموزش مدیریت عملیات

مدرس: سید احسان الهی

3,027 دانشجو
4 (82)
گواهینامه
50٪
1,629,000 814,500 تومانء

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟

خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟

بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟

برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟

خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟

بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

صفحات پربازدید