آموزش مدیریت ریسک عملیاتی

یکی از مهم‌ترین مباحثی که مدیران در شرایط پر تلاطم کنونی نیاز است تا بر آن واقف باشند بحث مدیریت ریسک است که جز یکی از مهم‌ترین مباحث مدیریت است. لازم است تا مدیران ارشد ... ادامه

گواهینامه
4 (29 رای)
1,154 دانشجو
مقدماتی
محتوای دوره
پیش‌نیاز‌ها
درباره دوره
نظرات کاربران
درباره استاد

محتوای دوره

10 فصل 43 جلسه 14 ساعت ویدیو
فصل اول - تعریف مدیریت ریسک عملیاتی و نقش آن در کسب و کار
فصل دوم - انواع مختلف ریسک و اثرات آن‌ها
فصل سوم - تخمین احتمال ریسک و روند زمانی تاثیرات آن
فصل چهارم - روش‌های کاهش احتمال ریسک
فصل پنجم - روش‌های کاهش اثرات مخرب ریسک (ایجاد منابع تکراری)
فصل ششم - روش‌های کاهش اثرات مخرب ریسک (ایجاد انعطاف پذیری)
فصل هفتم - روش‌های محاسباتی ریسک: محاسبه ریسک در شبکه زنجیره تامین
فصل هشتم - روش‌های محاسباتی ریسک: محاسبه ریسک بهترین استراتژی با استفاده از درخت تصمیم
فصل نهم - برنامه‌ریزی تداوم کسب‌و‌کار (Business Continuity Planning)
پروژه نهایی: جمع بندی گزارش‌های تهیه شده

پیش‌نیاز‌ها

آشنایی با مبحث "مدیریت عملیات" و یا "مدیریت زنجیره تامین" توصیه می شود ولی الزامی نیست.

درباره دوره

یکی از مهم‌ترین مباحثی که مدیران در شرایط پر تلاطم کنونی نیاز است تا بر آن واقف باشند بحث مدیریت ریسک است که جز یکی از مهم‌ترین مباحث مدیریت است. لازم است تا مدیران ارشد و مدیران میانی سازمان تا حد قابل قبولی بر بحث مدیریت ریسک و علل‌الخصوص مدیریت ریسک عملیاتی مسلط باشند تا بتوانند سازمان را در شرایط عدم قطعیت و پر خطر به درستی مدیریت کنند و سازمان را از شرایط پر ریسک خارج کنند.

باید توجه داشت که ریسک را نمی‌توان از هیچ کاری حذف کرد و ریسک امری همیشگی است. مهم این است که بتوان ریسک در کارها را پذیرفت و به نحو احسن آن را کنترل کرد. در ادامه اهمیت بحث مدیریت ریسک عملیاتی را برای درک بهتر با یک مثال نشان خواهیم داد. 

یکی از سخت‌ترین شرایط برای کسب و کارها و استارتاپ‌های ایرانی در سال‌های گذشته، شیوع بیماری کرونا بوده است. شیوع این بیماری نه تنها باعث شد تا خیلی از کسب و کارها به خاطر محدودیت‌های وضع شده منبع درآمدی خود را از دست بدهند، بلکه باعث شد خیلی از محصولات، کالاها و خدمات نیز اهمیت خودشان را از دست بدهند و نیاز به آن‌ها کم شود.

در این شرایط خیلی از کسب و کارها نتوانستند مشکلات به وجود آمده را حل کنند و مجبور شدند تا نیروهای خود را تعدیل کرده و بعضا اعلام ورشکستگی کنند. اما خیلی از کسب و کارها نیز از شرایط موجود استفاده کردند و مدل‌های درآمدی جدیدی برای خود ایجاد کردند و استارتاپ‌هایی نیز بودند که شیوع این بیماری آن‌ها را کمک کرد تا بیش از پیش دیده شوند و رشدی را تجربه کنند که در شرایط عادی با صرف هزینه بسیار بیشتر و در طی زمانی طولانی‌تر می‌توانستند به این رشد برسند.

مدیریت ریسک عملیاتی همان برگ برنده‌ای است که این کسب و کارها و استارتاپ‌ها، در مقابل شرکت‌های ضرر دیده داشتند. مدیران این کسب و کارها به درستی حساسیت شرایط جدید را درک کردند و تلاش کردند تا روش‌های درآمدی جدیدی برای کسب و کارشان ایجاد کنند.

درباره‌ی مدیریت ریسک عملیاتی، پژوهش‌های زیادی شده و کتاب‌های زیادی نوشته شده‌است که اکثریت این پژوهش‌ها بر این نکته اتفاق نظر دارند که در خیلی از اوقات، ریسک نمی‌توان الزاما به چشم یک تهدید نگاه کرد و آن را می‌توان به چشم یک فرصت نیز نگاه کرد.

در مثال بالا نیز همان‌طور که گفته شد کسب و کارهای بسیاری زیان دیدند، اما استارتاپ‌هایی نیز بودند که از این شرایط استفاده کردند و با تغییر در محصولشان، آن را مطابق با نیاز شرایط جدید جامعه به کاربرانشان عرضه کردند.

شاید یکی از دلایلی که بزرگ‌ترین اختراعات و پیشرفت‌ها در علم و تکنولوژی در زمان جنگ اتفاق افتاده است نیز همین امر باشد. مدیریت ریسک عملیاتی به رهبران کشورها در زمان جنگ کمک کرد تا مشکلات را به شکلی دیگر نگاه کنند و برای حل آن‌ها و برون‌ رفت از شرایط پر مخاطره، راهکارهایی خلاقانه به کار ببندند.

شما در درس مدیریت ریسک عملیاتی با تدریس احسان الهی، آموزش خواهید دید تا چگونه در شرایط عدم قطعیت ریسک را کاهش دهید و در واقع مدیریت ریسک عملیاتی به شما نشان خواهد داد تا با راهکارهای عملی، شرایط را به نفع خودتان تغییر دهید.

اطلاعات بیشتر

امتیاز و نظرات کاربران

4

از مجموع 29 امتیاز

7 نظر

10 ماه پیش

بسیار دوره جالب و مفیدیه

سینا فخرائی حفظ آباد

سینا فخرائی حفظ آباد

10 ماه پیش

خیلی دوره مفید و جامعی بود. تمام نکات ذکر شده بود.مثال ها و پروژه ها کاربردی بودند. از استاد عزیز خیلی سپاسگزارم

پارمیس صباغیان

پارمیس صباغیان

1 سال پیش

دوره بسیار عالی و روان توضیح داده شد. تصحیح گزارشات هم کاملا به موقع و اعلام نتایج هم سرِ وقت بود. تنها نقطه ضعفی که در این آموزش وجود داشت تعداد و تنوعِ کمِ مثالها بود که با حجمِ پروژه ی نهایی ناهمگون بود. بهتر بود که تعداد مثالها در قالبِ یک فصلِ مجزا بیشتر توضیح داده میشد. از استاد گرامی بسیار متشکرم

مهدی ملائی

مهدی ملائی

1 سال پیش

دوره بسیار عالی و کاربردی است، فقط باید به عنوان دوره توجه داشت که مدیریت ریسک کاربردی است. چون اصولا مدیریت ریسک کلاسیک همون مدیریت ریسک مالی و... است و باید فرد توجه داشته باشد که با دید مدیریت ریسک مالی سراغ این دوره نیاید. دوره رایگان مدیریت ریسک استاد هومن عطار که در دانشگاه امیرکبیر تدریس شده و در مکتب خونه هم قرار داده شده می تونه برای شما در کنار این دوره مفید و کاربردی باشه.

سید رضا حسینی

سید رضا حسینی

1 سال پیش

سلام و عرض ادب. بنده در حال گذراندن دوره در فصل نهم هستم و ممنونم از شما به خاطر برگزاری دوره. دوره مفید و عالی بوده برای بنده تا این لحظه چون از نظر آکادمیک تمام جیزهای که لازم است را در این دوره و در تمرینات و پروژها به صورت عملی یاد میگیریم. فقط پشتیبانی در تالار گفته گو ضعیف است و در ادامه میخواستم راجب کامنت دوست خوبم که گفته این دوره مدیریت ریسک نیست بگم بله درسته این دوره مدریت ریسک عملیاتی است و ریسک شاخه های مختلف داره در هر صورت بسیار بسیار سپاس از شما استاد عزیز و تیم خوب مکتبخونه

محمد حسین رودخانه ای

محمد حسین رودخانه ای

1 ماه پیش

محتوای دوره کاربردی هست،اما انتقال مفاهیم و مدل ارائه توسط آقای الهی خیلی ضعیفه که این مسئله خیلی زمان دوره رو کش داده.

رسول سیاحی

رسول سیاحی

نظرات بیشتر

گواهینامه

آموزش مدیریت ریسک عملیاتی

در صورتی‌ که حد نصاب قبولی در دوره را کسب و تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی را ارسال کنید، گواهی‌نامه رسمی پایان دوره توسط دانشگاه صنعتی شریف صادر می‌شود و در اختیار شما قرار می‌گیرد. (صدور و ارسال این مدرک تا شش ماه بعد از فارغ التحصیلی زمان خواهد برد.)

قابل به اشتراک گذاشتن در

linkdin

دوره‌های پیشنهادی

آموزش هوش تجاری با Power BI

مدرس: محمد قاهری

2,941 دانشجو
4.1 (134)
گواهینامه
50٪
1,899,000 949,500 تومانء
مدیریت ریسک
دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

مدرس: هومن عطار

9,896 دانشجو
4.4 (46)
رایگان
آموزش اصول پایگاه داده و SQL Server

مدرس: حمیدرضا صادقیان

4,843 دانشجو
4.1 (147)
گواهینامه
50٪
1,999,000 999,500 تومانء
بلاک‌چین و بیت‌کوین به زبان ساده
17,150 دانشجو
4.4 (170)
گواهینامه
50٪
409,000 204,500 تومانء

درباره استاد

سید احسان الهی
سید احسان الهی
3 دوره
5,076 دانشجو

آقای دكتر سید احسان الهی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی مکانیک بوده و همچین کارشناسی ارشد مدریت اجرایی (MBA) را در سازمان مدیریت صنعتی طی نموده است. در سال 2007 میلادی موفق به کسب مدرک دکترا در رشته مهندسی صنایع و سیستم‌ها از دانشگاه مینسوتای آمریکا گردیده است و در حال حاضر استاد دانشگاه ماساچوست (بوستون) بوده و از سال 2007 میلادی، با رتبه دانشیاری، مشغول تدریس و تحقیق در دانشکده "علوم مدیریت و سیستم‌های اطلاعاتی" این دانشگاه می‌باشد. قبل از فعالیت‌ها و مشاغل آکادمیک، دارای سال‌ها سابقه کاری در سمت‌های مختلف در داخل کشور بوده است، زمینه‌های تحقیق و تدریس او شامل مدیریت عملیات، مدیرت زنجیره تامین، تئوری بازی، مدیریت ریسک عملیاتی و مطالعات رفتاری در تصمیم‌گیری مدیران می‌شود و نتایج تحقیقات در نشریات علمی روز شامل موارد زیر به چاپ رسیده است:

Management Science, International Journal of Production Economics, Knowledge and Process Management, and Foresight

اطلاعات بیشتر

دیگر دوره‌های سید احسان الهی

آموزش مدیریت زنجیره تامین

مدرس: سید احسان الهی

1,765 دانشجو
3.5 (63)
گواهینامه
50٪
1,169,000 584,500 تومانء
آموزش مدیریت عملیات

مدرس: سید احسان الهی

3,026 دانشجو
4 (82)
گواهینامه
50٪
1,629,000 814,500 تومانء

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟

خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟

بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟

برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟

خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟

بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

صدور گواهی‌نامه از سوی دانشگاه شریف چقدر زمان می‌برد؟

صدور گواهی‌نامه‌ی رسمی از سوی دانشگاه شریف با توجه به پروسه‌های اداری، دورکاری پرسنل دانشگاه و زمانبر بودن فرآیند امضا توسط اساتید دانشگاه حداقل 4 ماه زمان خواهد برد. مکتب‌خونه به محض صدور گواهی‌نامه از سوی دانشگاه، آن را برای شما ارسال خواهد کرد. در صورت نیاز فوری، می‌توانید گواهی موقت پایان دوره را با ارسال درخواست به ایمیل [email protected] دریافت نمایید.