تحلیل دینامیک های سیستم (بهار ۱۳۹۴)

در سال ۱۹۵۰ میلادی، دینامیک سیستم از طریق استاد دانشگاه MIT که اسم او جی فورستر بود، ارائه شد. فورستر اعتقاد داشت که مغز انسان به صورت خطی و یک طرفه مسائل اجتماعی را تفسیر ... ادامه

4.7 (42 رای)
6,776 دانشجو
مقدماتی
محتوای دوره
درباره دوره
نظرات کاربران
درباره استاد

محتوای دوره

1 فصل 25 جلسه 29 ساعت ویدیو
فیلم های آموزشی

درباره دوره

در سال ۱۹۵۰ میلادی، دینامیک سیستم از طریق استاد دانشگاه MIT که اسم او جی فورستر بود، ارائه شد. فورستر اعتقاد داشت که مغز انسان به صورت خطی و یک طرفه مسائل اجتماعی را تفسیر می‌کند و قادر نیست تمام جوانب را در نظر بگیرد. بنابراین باید از یک سیستم چند حلقه‌ای که قادر به تحلیل پدیده‌های متفاوت است استفاده کرد. فورستر توانست با استفاده از دینامیک سیستم، مشکلات مربوط به شرکت جنرال الکتریک را کشف کند و درصدد بهبود آن برآید. بعدها با استفاده از پیشرفت در زمینه کامپیوتر، استفاده از دینامیک سیستم گسترش پیدا کرد. 

درباره دینامیک سیستم بیشتر بدانیم

تحلیل دینامیک سیستم‌ها System Dynamics که اسم دیگر آن سیستم‌های پویا و پویاشناسی سیستمی است، یک نگرش رایانه‌ای و سیستمی نسبت به طراحی استراتژی‌ها است. این رویکرد رایانه‌ای، کارکرد خود را از شبیه‌سازی و مدل‌سازی رایانه‌ای که بر طبق نظریه سیستم‌های بازخورد گرفته است، انجام می‌دهد.

رویکرد تحلیل دینامیک‌های سیستم، همانطور که از نام آن پیدا است یک رویکرد تحلیلی به شمار می‌رود. از دینامیک سیستم‌ها برای حل مشکلات اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی کمک می‌گیرند. دینامیک سیستمی با توجه به تعامل متقابل، وابستگی متقابل و بازخورد اطلاعات، تعریف می‌شود. 

زمان استفاده از دینامیک سیستم

از دینامیک سیستم، زمانی استفاده می‌شود که در سازمان‌ها، با تصمیمات پیچیده و مهمی مواجه می‌شوند و به دنبال بینش و عملکرد مفیدی هستند که بر دهه‌های آینده تاثیر بسزایی بگذارد. دینامیک سیستم به این سازمان کمک می‌کند تا کلیه معایب و مزایا را در نظر بگیرند و آن‌ها را بسنجند و در نهایت با بینشی یک‌پارچه، واکنش درست و به جایی نشان دهند. در چنین مواقعی استفاده از صفحات سیستمی نمی‌تواند کارآمد باشد چرا که در این صفحات رویدادهایی که احتمال وقوعشان است تعریف نمی‌شوند. 

مدل‌سازی و شبیه‌سازی در دینامیک سیستم

دینامیک سیستم بر طبق یک نظریه عملی بنا شده است و هدف آن گاهی اوقات می‌تواند یک درک نظری یا بهبود مسائل سیاسی باشد. به همین منظور است که دینامیک سیستم، به دنبال یک روش مدل‌سازی گسترده‌تر است که برای بازخورد مسائل، موارد مهم را ثبت و ضبط می‌کند و همچنین ساختارهای مهمی را نشان می‌دهد که شامل غیر خطی بودن یا تجمع متغیرهای حالت‌ها است. مدل‌سازی بر اساس پارامترها و ایجاد اطمینان در نتیجه داده‌های به دست آمده است. 

کاربرد دینامیک سیستم

دینامیک سیستم در اوایل تنها برای فعالیت‌های مشخصی در حوزه اقتصاد و مدیریت می‌توانست راه‌گشا باشد، اما به تدریج و با گسترش علم و تجهیزات امروزی، اکنون به عنوان یک تحلیل‌گر قوی برای کلیه مسائل، مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها به چندین موضوع محدود نمی‌پردازد. با این وجود از کاربردهای دینامیک سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  •  علوم پایه

در این قسمت، دینامیک سیستم از مدل‌سازی و فرموله کردن مسائل فیزیکی، مطالعه و بررسی پدیده‌های زیست‌شناسی به طور کامل حمایت می‌کند. 

  • مهندسی

در خصوص سیستم داده‌ها، مهندسی برق، مهندسی عمران، شبیه‌سازی معامله پیستون‌ها و مهندسی مکانیک است. 

  •  پزشکی

در خصوص سلامت رفتاری و همچنین مطالعه سایر مسائل پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

  • علوم انسانی

بررسی عملکرد کارکنان که در زمینه مدیریت فعالیت دارند، و مطالعه عرضه و تقاضا در مسائل اقتصادی. 

چگونه می‌توان یک مدل مطمئن ساخت؟

مدل دینامیک سیستمی به صورت سفارشی برای هر موضوعی می‌تواند در اختیار کارشناسان قرار بگیرد. طراح مدل دینامیک باید در کلیه مراحل ساخت، با مشتری در خصوص همه مسائل ضروری صحبت کند تا در نتیجه، مدل کارآمدی تهیه نماید. تغییر سطح متغیرها از نکات مهمی است که طراح مدل باید در نظر بگیرد. یک مدل مناسب باید تمام متغیرها را در خود داشته باشد و متغیرهای غیر ضروری را حذف کند و در این صورت تصمیم‌گیری‌های ممکن و موجود باقی مانده و گزینه‌هایی که تاثیر ندارند حذف خواهند شد.

اطلاعات بیشتر

امتیاز و نظرات کاربران

4.7

از مجموع 42 امتیاز

15 نظر

1 ماه پیش

پنج سال پیش این دوره را اندکی دیدم و رفتم کتاب آقای دکتر رو خریدم و شروع کردم به خوندن. مدت‌ها بود که در مورد تفکر سیستمی مطالعه داشتم و خوشبختانه روزی به صورت شانسی تونستم جناب آقای دکتر مشایخی رو جلوی دانشگاه شریف ببینم و دستشون رو ببوسم برای همه زحماتی که برای آموختن این مسائل در این کشور کشیدند. اما در مورد دوره، شاید بهتر باشه که شما حتما روی مانیتور زوم کنید به خصوص وقتی دارن با نرم افزار کار میکنن. الان دیدن جلسه نهم برای مثال اساسا لطفی نداره و چیزی از نرم افزار دیده نمیشه و فهمیده هم نمیشه. الان هم خوشحالم که دوباره میتونم سر کلاسشون بشینم و دوباره یاد بگیرم.

یاور مشیرفر

یاور مشیرفر

3 ماه پیش

جزوه و اسلایدها و کتابها نیز در اختیار گذاشته شود.

9 ماه پیش

با سلام و تشکر از مجموعه مکتبخونه. کلاس عالی استاد عالی فقط افسوس و صد افسوس از کیفیت فیلمبرداری! آخه دوربین باید روی تابلو زوم باشه نه استاد! ما فقط با صدای استاد کار داریم نه صورت ایشون!! خواهش میکنم یک دوره جدید را با کیفیت فیلمبرداری کنید. بقیه دوره ها مشابه دارند و حتی میشه رفت تو هر دانشگاهی نشست و یاد گرفت یا تو اینترنت پیدا کرد ولی کلاس دکتر علینقی مشایخی کل کشور همین یک نفر هست و اگر خدای نکرده بازنشست بشن و به هر دلیلی مثل مهاجرت تدریس نکنند دیگه تمام!! خواهش میکنم کلاس های ایشون را با کیفیت ضیط کنید و در اختیار دانشجویان در سراسر ایران و البته دنیا قرار بدید. اجرتون با خداوند

11 ماه پیش

ای کاش کتابی که داره از روش تدریس میشه و همچنین تمرین ها و فایل های مربوطه رو معرفی می کردین.

آرش نظري

آرش نظري

11 ماه پیش

سلام فایل پاور یا pdf تدریس شده در دسترس اگر بود عالی میشد

داود نصیری ده سرخی

داود نصیری ده سرخی

1 سال پیش

جالبه جلسه دومش داره دقیقا مدیریت ایران رو برای الان شرح میده چطوری با یک باور غلط مدیریتی میکنه که به بحران ارز ایران رسیدیم.

سید محمد سعادتمند

سید محمد سعادتمند

نظرات بیشتر

دوره‌های پیشنهادی

فنون مذاکره
دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف

مدرس: محمدرضا شعبانعلی

42,548 دانشجو
4.7 (344)
رایگان
تعیین سطح زبان انگلیسی

مدرس: جمعی از اساتید

56,679 دانشجو
4 (41)
رایگان
یادگیری سازمانی
دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف

مدرس: علینقی مشایخی

6,432 دانشجو
4.6 (22)
رایگان
آموزش پایتون مقدماتی

مدرس: جادی میرمیرانی

88,473 دانشجو
4.4 (5,941)
گواهینامه
50٪
1,359,000 679,500 تومانء

درباره استاد

علینقی مشایخی
علینقی مشایخی
5 دوره
16,826 دانشجو

دكتر علینقی مشایخی مؤسس و استاد تمام دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و دانش‌آموخته دوره‌ی دکترای مدیریت دانشگاه MIT است. دكتر مشایخی در زمینه تفکر سیستمی و دینامیک‌های سیستم به تحقیق و تدریس می‌پردازد. ایشان عضو و رئیس سابق انجمن بین‌المللی دینامیک‌های سیستم است که مرکز آن در آمریکاست. وی از چهره‌های ماندگار كشور است.

اطلاعات بیشتر

دیگر دوره‌های علینقی مشایخی

آموزش رایگان برنامه‌ریزی، کنترل و ارزیابی عملکرد
دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف

مدرس: علینقی مشایخی

6,277 دانشجو
4.4 (22)
رایگان
سلسله جلسات انجمن ایرانی پویا شناسی سامانه ها
انجمن ایرانی پویا شناسی سامانه ها

انجمن ایرانی پویا شناسی سامانه ها

مدرس: عبدالرحیم نوه ابراهیم - علینقی مشایخی - کوروش برارپور - محمد جلالی - نسیم صابونچی

537 دانشجو
رایگان
تحلیل دینامیک های سیستم (بهار ۱۳۹٣)
دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف

مدرس: علینقی مشایخی

2,424 دانشجو
4.3 (7)
رایگان
یادگیری سازمانی
دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف

مدرس: علینقی مشایخی

6,432 دانشجو
4.6 (22)
رایگان

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟

ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟

در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟

در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.