آموزش رایگان دینامیک ماشین

آموزش رایگان دینامیک ماشین: دینامیک ماشین مجموعه‌ای از مطالعات و تجزیه و تحلیل‌ها درباره‌ی حرکت نسبی اجزای ماشین است که تغییر مکان، سرعت و شتاب را در برمی‌گیرد. در این علم توازن سیستم‌های دوار، توازن ... ادامه

محتوای دوره
درباره دوره
نظرات کاربران
درباره استاد

محتوای دوره

3 فصل 28 جلسه 36 ساعت ویدیو
فصل اول: سينماتيك
فصل دوم: ديناميك
فصل سوم: توازن

درباره دوره

آموزش رایگان دینامیک ماشین: دینامیک ماشین مجموعه‌ای از مطالعات و تجزیه و تحلیل‌ها درباره‌ی حرکت نسبی اجزای ماشین است که تغییر مکان، سرعت و شتاب را در برمی‌گیرد. در این علم توازن سیستم‌های دوار، توازن سیستم‌های رفت و برگشتی، نیروها و گشتاورها، چرخ‌دنده‌ها و ... مورد بررسی قرار می‌گیرند.

آموزش رایگان دینامیک ماشین از جمله دروس مهندسی مکانیک با گرایش جامدات است و جز پرکاربردترین درس در این رشته به‌حساب می‌آید؛ این درس به جهت آشنایی دانشجویان با حل روابط بین سیستم‌‍‎‌‍‌ها و مکانیزم‌های ماشین‌ها برای تحلیل رفتارهای قطعات در انواع تجهیزات و توانایی آن‌ها در بهینه‌سازی و طراحی مجدد، ارائه می‌شود.

هدف اصلی در این درس تحلیل سیستماتیکی و دینامیکی یک مکانیزم است که قبل از آن باید درجه آزادی مکانیزم مشخص شود؛ مفهوم درجه آزادی تعیین حداقل مختصات‌های تعمیم‌یافته سیستم است به‌گونه‌ای که در هر لحظه بتوان توصیف کاملی از پیکربندی سیستم را در دست داشت.

روابط مورداستفاده در این درس گروبلر است که با استفاده از روش‌های مختلفی مانند برداری، ترسیمی، اعداد مختلط و... به کار گرفته می‌شود. در مکانیزم‌هایی که اجزا در تماس مستقیم با یکدیگر هستند، تحلیل سیستماتیک با استفاده از روابط مربوط به دو نقطه منطبق بر هم پیچیدگی‌های خاصی دارد؛ به همین دلیل در این حالت مکانیزم معادل با پیچیدگی کمتر برای حل مسئله پیشنهاد می‌شود.

در تحلیل دینامیکی تعیین نیروها و گشتاورها موردنظر هستند، اگر دینامیک به دودسته دینامیک معکوس و دینامیک مستقیم تقسیم‌بندی شوند، در درس دینامیک ماشین دینامیک معکوس موردمطالعه قرار می‌گیرد. در این مطالعه شتاب خطی و زاویه‌های اجزای سیستم معلوم بوده و هدف از تحلیل تعیین نیروها و گشتاورها می‌باشد.

در تحلیل دینامیکی نیز از روش‌هایی مانند ترسیمی، ماتریسی و اعداد مختلط استفاده می‌شود. در این تحلیل در بحث توازن حذف کامل نیروهای دینامیکی و گشتاورها، کاهش این نیروها و گشتاورهای در سیستم‌های رفت و برگشتی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد.

در این تحلیل دانشجویان یاد می‌گیرند که نیروها و گشتاورهای اینرسی موجب بروز ارتعاشاتی ناخواسته در سیستم می‌شوند و همچنین نحوه بالانس موتورهای خطی چند سیلندر و موتورهای v شکل آموزش داده می‌شود.

از جمله مفاهیم مهمی که در این درس ارائه می‌شود مباحث مربوط به تعیین مرکز جرم و ممان اینرسی است که علاوه‌برآن مجموعه‌های معادل دینامیکی، شعاع ژیراسیون و مرکز ضربه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این درس تحلیل نیرو چرخ‌دنده‌ها از مباحث اصلی می‌باشد، اما تحلیل سینماتیکی چرخ‌دنده‌های ساده و اپی‌سیکلیک نیز در سرفصل‌های آموزشی این دوره قرار دارد.

اطلاعات بیشتر

امتیاز و نظرات کاربران

4.8

از مجموع 53 امتیاز

26 نظر

2 ماه پیش

دکترشافعی عزیز با سلام و خسته نباشید ممنون بابت تدریس فوق العادتون بسیار قابل فهم و عالی تدریس کردید ولازم دونستم تشکر به عمل بیارم شاید که بخشی از خستگیتونو رفع کنه شاد و سلامت باشید از طرف دانشجوی مکانیک دانشگاه ازاد تهران شمال افتخاری

5 ماه پیش

سلام اگه میشه فایل تدریس هم دراختیارمون قرار بدید یا اگه کسی داره برام بفرسته

محمد قادری

محمد قادری

5 ماه پیش

خیلی ممنون بسیار عالی بود

محمد

محمد

5 ماه پیش

دوستان جواب تمرین ها رو از کجا باید پیدا کنم؟؟

5 ماه پیش

ای کاش نوشته ها کمی بزرگ تر بود🤦🏻‍♀️

5 ماه پیش

سلام استاد شافعی عزیز ممنون از زحمات شما استاد باسواد و دلسوز برای دانشجویان که این فیلم ها را تهیه کرده اید و در اختیار ما گذاشتید. خدا قوت دکتر موفق باشید.

بنیامین افضلی

بنیامین افضلی

نظرات بیشتر

دوره‌های پیشنهادی

دینامیک ماشین
دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف

مدرس: حسن ظهور

7,062 دانشجو
4 (20)
رایگان
ارتعاشات
دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف

مدرس: روح الله دهقانی فیروزآبادی

12,469 دانشجو
4.6 (58)
رایگان
آموزش رایگان مکانیک سیالات 1
دانشگاه شهید باهنر کرمان

دانشگاه شهید باهنر کرمان

مدرس: علی محبی

11,379 دانشجو
4.7 (96)
رایگان
آموزش رایگان استاتیک
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

مدرس: حسین یوسف‌پور

25,003 دانشجو
4.9 (459)
رایگان

درباره استاد

علي محمد شافعی
علي محمد شافعی
3 دوره
8,918 دانشجو

دکتر علی محمد شافعی دانشیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه شهید باهنر کرمان است. ایشان دوره کارشناسی خویش را در دانشگاه شهید باهنر کرمان و دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه علم و صنعت ایران گذرانده‌اند. زمینه‌ی اصلی تحقیقاتی ایشان، تحلیل دینامیکی و کنترل سیستم‌های رباتیکی است.

اطلاعات بیشتر

دیگر دوره‌های علي محمد شافعی

آموزش رایگان ديناميك پيشرفته 1
دانشگاه شهید باهنر کرمان

دانشگاه شهید باهنر کرمان

مدرس: علي محمد شافعی

1,624 دانشجو
4.7 (16)
رایگان
آموزش رایگان دینامیک
دانشگاه شهید باهنر کرمان

دانشگاه شهید باهنر کرمان

مدرس: علي محمد شافعی

4,150 دانشجو
4.8 (39)
رایگان

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟

ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟

در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟

در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

صفحات پربازدید