آموزش رایگان الکترودینامیک کلاسیک

الکترودینامیک به بررسی یکی از چهار نیروی اصلی طبیعت یعنی نیروی الکترومغناطیسی می‌پردازد. الکترودینامیک به همراه مکانیک کلاسیک و مکانیک کوانتومی شالوده اصلی فیزیک امروزی را تشکیل می‌دهند. در الکترودینامیک کلاسیک مفهوم بار، جریان، توزیع ... ادامه

4.8 (33 رای)
3,541 دانشجو
محتوای دوره
درباره دوره
نظرات کاربران
درباره استاد

محتوای دوره

1 فصل 50 جلسه 74 ساعت ویدیو
الکترودینامیک کلاسیک

درباره دوره

الکترودینامیک به بررسی یکی از چهار نیروی اصلی طبیعت یعنی نیروی الکترومغناطیسی می‌پردازد. الکترودینامیک به همراه مکانیک کلاسیک و مکانیک کوانتومی شالوده اصلی فیزیک امروزی را تشکیل می‌دهند. در الکترودینامیک کلاسیک مفهوم بار، جریان، توزیع بار، جریان مستقل و وابسته به زمان، میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی و به دنبال آن مفاهیم پتانسیل الکتریکی و پتانسیل برداری به تفصیل بررسی می‌شوند و مسائل با شرایط مرزی متنوع در حضور توزیع‌های بار، جریان و اثرات فیزیکی آن‌ها در الکترودینامیک مورد توجه قرار می‌گیرند. با وارد کردن نسبیت خاص انیشتین، وحدت دو بخش الکتریسیته و مغناطیس به روشنی دیده می‌شود. پدیده‌های برخاسته از نظریه الکترودینامیک مانند تابش امواج، اپتیک موجی، آنتن‌ها و مدارهای الکتریکی و مانند آن در این درس به صورت بنیادین و با زبان ریاضی پیشرفته‌ای بیان می‌شوند و خواننده را قادر می‌سازد تا مسائل نظری و تجربی را به راحتی مورد بررسی قرار دهد.

این درس برای دو نیمسال تحصیلی طراحی شده‌است و مباحث عبارتند از:

  • الکترواستاتیک در خلاء و چند قطبی‌ها و همچنین دی‌الکتریک به‌علاوه‌ی روش نگاشت همدیس در مسائل الکترواستاتیک
  • مگنتواستاتیک در خلاء و ماده 
  • میدان‌هایی با تغییر زمانی، معادلات ماکسول و قوانین پایستگی
  • امواج تخت و پاشندگی موج در ماده 
  • نسبیت خاص و دینامیک ذرات باردار نسبیتی و امواج الکترومغناطیسی
  • مگنتو هیدرودینامیک 
  • برخورد ذرات باردار 
  • تابش ذرات باردار
  • پراکندگی و پراش و میدان‌های چندقطبی 
  • تابش ترمزی و فرایند واپاشی بتازا  

***درس درحال تکمیل است***

آموزش رایگان الکترودینامیک کلاسیک

الکترودینامیک یکی از شاخه‌های اصلی فیزیک است و ازآنجایی‌که فیزیک از پایه‌های اساسی بسیاری از رشته‌های مهندسی به شمار می‌رود در دروس مهندسی نیز جایگاهی ویژه دارد. این درس شامل مباحث کلاسیک الکترودینامیک می‌شود و در آن به توضیح مباحث باز مربوط به، جریان‌های الکتریکی و امواج پرداخته خواهد شد. الکترودینامیک کلاسیک یکی از دروس اصلی در رشته مهندسی برق است که پایه و اساس بسیاری از دروس بعدی این رشته به شمار می‌رود؛ به همین دلیل گذراندن این دوره به دانشجویان برق توصیه می‌شود.

الکترودینامیک کلاسیک چیست؟

در دنیای الکترودینامیک کلاسیک امواج و نیروهای الکترومغناطیس جایگاهی ویژه دارند و به عنوان یکی از چهار نیروی اصلی طبیعت شناخته می‌شوند. به همین دلیل هم هست که مباحث بنیادی و پایه‌ای مانند میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، قوانین توزیع بار، مفاهیم پتانسیل الکتریکی را در برمی‌گیرد و تا بحث موج‌ها، آنتن‌ها و اپتیک موجی نیز پیش می‌رود. مباحث این حوزه در ساخت و طراحی مدارهای الکتریکی و مخابراتی کاربرد فراوانی دارند و به همین دلیل مهندسین برق باید به‌طور کامل بر روی آن مسلط باشند.

هدف از دوره آموزش الکترودینامیک کلاسیک چیست؟

هدف اصلی از برگزاری دوره آموزش الکترودینامیک کلاسیک به‌صورت رایگان این است که شما بر روی مباحث نظری و تجربی این حوزه کاملا مسلط شوید و بتوانید دروس بعدی رشته خود را با موفقیت بگذرانید. درواقع مدرس این دوره با نگاهی متفاوت و بیانی شیرین کلیه مباحث پایه‌ای را به‌صورت عمیق و کاربردی به شما آموزش می‌دهد تا بتوانید هر زمان که آن‌ها را نیاز داشتید به یاد بیاورید و استفاده کنید.

دوره آموزش رایگان الکترودینامیک کلاسیک مخصوص چه کسانی است؟

این دوره به‌طور خاص برای دانشجویان کارشناسی رشته مهندسی برق طراحی شده است و مباحث دوره بیشتر حول مطالب موردنیاز این دسته از افراد می‌چرخد. اما این موضوع به این معنا نیست که دیگران نمی‌توانند از آن استفاده کنند. دانشجویان رشته فیزیک که قصد دارند الکترودینامیک را عمیق‌تر و دقیق‌تر یاد بگیرند نیز می‌توانند از این دوره استفاده کنند.

این دوره برای دانشجویان مقاطع بالاتر رشته‌های فیزیک یا مهندسی برق به‌خصوص در گرایش‌های مخابرات و موج بسیار مفید است و می‌تواند به آن‌ها در فهم مطالب یا موفقیت در کنکور کمک کند. مباحث مطرح‌شده در این دوره برای افرادی که قصد ورود به بازار کار را دارند و فکر می‌کنند از نظر پایه‌ای ضعیف هستند مفید خواهد بود. همچنین کسانی که مدتی طولانی از فضای درسی فاصله گرفته‌اند و اکنون قصد ادامه تحصیل دارند می‌توانند از این دوره برای ساخت پایه و اساس دانش خود استفاده کنند.

در پایان دوره آموزش الکترودینامیک کلاسیک چه مهارت‌هایی کسب می‌کنیم؟

در پایان این دوره همه مباحث مربوط به الکترودینامیک کلاسیک را یاد می‌گیرید و می‌توانید از آن‌ها برای حل مسائل درسی یا کاری استفاده کنید. این دوره با ساختن پایه و اساسی محکم به شما اعتماد به نفس کافی برای ادامه راه را می‌دهد. علاوه بر این در این دوره به شما روش تفکر بر روی مسائل، بیرون کشیدن جزئیات مفید از آن‌ها و به‌کارگیری دانش برای حل مسئله نیز داده می‌شود. شما می‌توانید مهارت‌های حل مسائل نظری و تجربی در این حوزه را یاد بگیرید و از این مهارت خود در سال‌ها و مقاطع بالاتر نیز استفاده کنید.

پیش‌نیازهای دوره

با توجه به اینکه الکترودینامیک کلاسیک یکی از دروس پایه مهندسی برق و فیزیک است، نیاز به پیش‌نیاز خاصی ندارد و شما می‌توانید بدون داشتن دانش خاصی از این دوره استفاده کنید. دانستن برخی مباحث مربوط به بارها، ذرات، امواج و برخی مباحث پایه‌ای به شما برای فهم بهتر و عمیق‌تر مطالب کمک خواهد کرد. اما اگر این چیزها را نمی‌دانید جای هیچ‌گونه نگرانی نیست؛ چراکه استاد درس از همان ابتدا همه مباحث پایه‌ای و موردنیاز را مطرح خواهند کرد.

سرفصل‌های دوره

این دوره برای دو نیمسال تحصیلی تهیه شده و در حال حاضر 50 جلسه از آن یعنی چیزی حدود 74 ساعت آموزش در دسترس است. دوره آموزش رایگان الکترودینامیک کلاسیک در حال تکمیل است و قرار است که مطالب دیگری نیز به آن اضافه شود. به‌طورکلی در جلسات آماده‌شده شما می‌توانید مطالب کاملی درباره مباحث زیر را پیدا کنید.

  •  الکترواستاتیک در خلأ
  •  مباحث مربوط به چندقطبی‌ها و دی‌الکتریک
  •  نگاشت همدیس
  • مگنواستاتیک
  • تغییرات زمانی در میدان؛ معادلات ماکسول و قوانین پایستگی
  • امواج تخت و پاشندگی
  • نسبت خاص
  • دینامیک ذرات
  •   امواج الکترومغناطیس
  •  مگنتو هیدرودینامیک
  • برخورد و تابش در ذرات باردار
  • پراکندگی و پراش
  •  میدان‌های چندقطبی
  •  تابش ترمزی
  •  فرایند واپاشی بتازا

اطلاعات بیشتر

امتیاز و نظرات کاربران

4.8

از مجموع 33 امتیاز

20 نظر

5 ماه پیش

بی نظیر پربار راهگشا

1 سال پیش

تشکر ویژه خدمت دوستان مکتب خونه، تشکری ویژه تر خدمت دکتر مشفق عزیز که این مبحث سخت رو به مبحثی قابل فهم تبدیل کردن پر انرژی منتظر ادامه ی این سری هستیم لطفا هر چه سریع تر پیگیر باشید ❤️

مهدیه گلشنی

مهدیه گلشنی

1 سال پیش

با سلام تشکر از استاد محترم و مجموعه تدریس تابع گرین را دیدم عالی بود سال ۸۷ با چه مشقتی این درس پاس شد اون زمان این تدریس در دسترس نبود

2 سال پیش

فوق العاده تدریس استاد عالی هست من خیلی از نکات مهم رو در این کلاس متوجه شدم سپاس از شما که این کلاس ها رو در اختیار همه دانش دوستان گذاشتید

سارا فاضلی

سارا فاضلی

2 سال پیش

اول از مسئولین محترم مکتب خونه کمال تشکر را دارم که باعث ارتباط جامعه علمی در سطح کشور با اساتید مطرح و فیزیک بلد مانند دکتر مشفق کم نظیر می باشند و یک دنیا سپاس از دکتر مشفق فیزیک بلد استاد مشفق بسیار سپاس گذارم ...

رقیه زیوری قیصر

رقیه زیوری قیصر

2 سال پیش

با عرض سلام و خسته نباشید. خدا قوت، خیلی خوبه که فیلم های آموزشی اساتید توانمند رو روی سایت قرار میدید. ادامه مباحث این درس کی بارگزاری میشند؟

نظرات بیشتر

دوره‌های پیشنهادی

آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1
دانشگاه تهران

دانشگاه تهران

مدرس: حمیدرضا مشفق

4,737 دانشجو
4.9 (45)
رایگان
تعیین سطح زبان انگلیسی

مدرس: جمعی از اساتید

56,678 دانشجو
4 (41)
رایگان
ریاضی فیزیک ١
دانشگاه تهران

دانشگاه تهران

مدرس: حمیدرضا مشفق

9,508 دانشجو
4.7 (77)
رایگان
آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 2
دانشگاه تهران

دانشگاه تهران

مدرس: حمیدرضا مشفق

1,581 دانشجو
5 (15)
رایگان

درباره استاد

حمیدرضا مشفق
حمیدرضا مشفق
6 دوره
17,108 دانشجو

حمیدرضا مشفق استاد دانشگاه تهران هستند. تحصیلات خود را در دانشگاه‌های کرمان، امیرکبیر و تهران سپری کرده‌اند. ایشان دروس مختلفی در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه کرده‌اند. زمینه پژوهشی ایشان دستگاه‌های بس‌ذره‌ای و ستاره‌های نوترونی است.

اطلاعات بیشتر

دیگر دوره‌های حمیدرضا مشفق

آموزش رایگان ساختار و تحول ستارگان
دانشگاه تهران

دانشگاه تهران

مدرس: حمیدرضا مشفق

548 دانشجو
4.5 (11)
رایگان
آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 2
دانشگاه تهران

دانشگاه تهران

مدرس: حمیدرضا مشفق

1,583 دانشجو
5 (15)
رایگان
آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1
دانشگاه تهران

دانشگاه تهران

مدرس: حمیدرضا مشفق

4,738 دانشجو
4.9 (45)
رایگان
ریاضی فیزیک ۲
دانشگاه تهران

دانشگاه تهران

مدرس: حمیدرضا مشفق

5,537 دانشجو
4.6 (26)
رایگان

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟

ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟

در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟

در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.