آموزش تئوری موسیقی

مبحث تئوری موسیقی معمولاً یکی از خسته‌کننده‌ترین و پیچیده‌ترین بخش‌های یادگیری موسیقی است. لذا کسانی که تازه موسیقی رو آغاز کرده‌اند به دنبال این هستند که چگونه می‌توانند این درس رو سریع‌تر و راحت‌تر تمام ...

3.8 (8 امتیاز)
612 دانشجو
مقدماتی
محتوای دوره
پیش‌نیاز‌ها
درباره دوره
نظرات کاربران
درباره استاد

آنچه در این دوره می‌آموزید

آموزش نت‌خوانی و وزن خوانی

درک مفهوم گام، آکورد، فاصله

تشخیص انواع آکوردها، گام‌ها و فاصله‌ها

آموزش روش درست تمرین کردن موسیقی و...

محتوای دوره

10 فصل 29 جلسه 9 ساعت ویدیو
نت خوانی
وزن خوانی
زینت ها و اصطلاحات
حل مثال وزن خوانی و نت خوانی
فاصله
آکوردها
مد ماژور
مد مینور
نکات کاربردی
راهنمایی در ادامه مسیر موسیقی

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

درباره دوره

مبحث تئوری موسیقی معمولاً یکی از خسته‌کننده‌ترین و پیچیده‌ترین بخش‌های یادگیری موسیقی است. لذا کسانی که تازه موسیقی رو آغاز کرده‌اند به دنبال این هستند که چگونه می‌توانند این درس رو سریع‌تر و راحت‌تر تمام بکنند. دوره آموزش تئوری موسیقی با هدف آموزش این مبحث گردآوری شده است که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

آموزش تئوری موسیقی

در این دوره آموزش تئوری موسیقی سعی کردیم، تمام مطالب کاربردی و مهم تئوری موسیقی را به تفکیک هر سبک موسیقی به ساده‌ترین و متنوع‌ترین شکل در قابل درس‌ها و مثال‌هایی جذاب به شما آموزش بدهیم. در آخر این دوره آموزشی شما تسلط خوبی نسبت به سبکی که  مدنظر است، خواهید رسید و می‌توانید در آینده از آن استفاده کنید.

ویژگی‌های دوره تئوری موسیقی

از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره آموزش تئوری موسیقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش به همراه حل مثال
  • آموزش مطالب کاربردی و حذف مطالب غیرضروری
  • تفکیک بندی مطالب باتوجه‌به هر سبک موسیقی
  • حل مثال جامع در مبحث نت‌خوانی و وزن‌خوانی
  • نکات کمکی درباره نحوه تمرین‌کردن و انتخاب آموزشگاه و استاد و ...

سرفصل آموزش تئوری موسیقی

سرفصل‌های دوره آموزش تئوری موسیقی به صورت موارد زیر است:

نت‌خوانی 

  • نت‌خوانی 
  • خواص اصوات موسیقایی 
  • ردیف صدایی، درجه، خطوط حامل، اکتاو، نام‌گذاری اکتاو 
  • وسعت صوتی، رجیستر، کلیدها (سل، فا، دو) ، سیستم یازده خطی، کوک موسیقایی 
  • درجات مشتق شده ردیف صدایی، علائم آلتراسیون، علائم کلیدی و عرضی، نیم‌پرده و تمام‌پرده دیاتونیک و کروماتیک، جمع‌بندی

وزن‌خوانی

این سرفصل شامل مباحث زیر است:

  • ریتم، کشش‌های زمانی نت‌ها، صحیح نویسی، نرم‌افزارهای نت‌نویسی، علائم برای حفظ کشش‌ها نت 
  • انواع خاص تقسیمات ریتمیک، تأکید، متر، میزان، میزان‌نما، متر و میزان‌نمای ساده 
  • متر و میزان‌نمای مرکب، (دو، سه، چهار) ضربی‌ها، متر و میزان‌نماهای لنگ 
  • متر و میزان‌نمای هوای متغیر، پلی متر، syncopation ، آوف تاکت ، سنکپ، دینامیک، تمپو، جمع‌بندی
  • زینت‌ها و اصلاحات
  • حل مثال 

ساختمان موسیقی

این سرفصل شامل مباحث زیر است:

  • فاصله
  • فاصله، فاصله ملودیک و هارمونیک، وسعت درجه‌ای و پرده‌ای  فاصله،
  • فواصل میان درجات اصلی ردیف صدایی، فواصل افزوده و کاسته، فواصل ساده و ترکیبی، آنهارمونیزم فواصل، فواصل دیاتونیک و کروماتیک، فواصل کنسونانس و دیسونانس، جمع‌بندی
  • آکوردها 
  • آکورد، هارمونی، تریاد، تریاد (ماژور، مینور، کاسته و افزوده)
  • علامت‌گذاری تریادها آکوردهای ( پایگی، معکوس اول و معکوس دوم) ، آکورد هفتم، آکورد کنسونانس و دیسونانس جمع‌بندی

مد ماژور 

این سرفصل شامل مباحث زیر است:

  • تنیک، مفهوم ناپایداری، گرایش و حل، مد و درجات مد، مد ماژور، گام ماژور، تترا کورد 
  • علائم و نام درجات مد، خواص درجات مد ماژور، تنالیته، تنالیته های دیز و بمل دار، برابری  آن هارمونیک تنالیته ها ، مثال از گام مینور ، جمع بندی
  • مد مینور 
  • مد مینور، گام مینور ( طبیعی، هارمونیک و ملودیک)، تترا کورد، خواص درجات مد مینور، تنالیته های موازی و مینور 
  • دایره پنجم‌ها، مثال از گام مینور، مثال از مدهای دیگر

مفاهیم کاربردی در آموزش تئوری موسیقی

از مهمترین مفاهیمی که در دوره آموزش تئوری موسیقی می‌توان آموخت مفاهیم کاربردی زیر هستند:

  • نکات کاربردی 
  • طرح و حرکات رهبری، نام‌گذاری آکوردها، نوع آکوردهای گام ماژور و مینور 
  • کادنس، کادنس ( اوتنتیک، نیمه، پلاگال، فربینده)
  • منو فون، هترافون ، پلی فون ، مثال از پلی فون ، همو فون ، مثال از همو فون ، جمع‌بندی
  • راهنمایی در ادامه مسیر موسیقی 
  • از کجا بفهمیم چه سبکی دوست داریم؟  چگونه هدفم را در موسیقی انتخاب کنم؟  چگونه آموزشگاه خوب پیدا کنم؟  استاد خوب چه خصوصیتی دارد؟
  •  چگونه و چقدر تمرین کنم؟  ادامه مسیر در آهنگ‌سازی چیست؟  معرفی منابع مهم تئوری موسیقی

تئوری موسیقی چیست؟  چه کسانی باید تئوری موسیقی را بدانند؟ تئوری موسیقی تمرینی است که نوازندگان برای درک و برقراری ارتباط زبان موسیقی از آن استفاده می‌کنند. تئوری موسیقی به بررسی اصول موسیقی می‌پردازد. همچنین سیستمی برای تفسیر آهنگ‌های موسیقی ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، تئوری موسیقی پایه عناصری را که هارمونی، ملودی و ریتم را تشکیل می‌دهند را تعریف می‌کند.

تئوری موسیقی چیست؟

تئوری موسیقی پایه عناصری را که هارمونی، ملودی و ریتم را تشکیل می‌دهند، تعریف می‌کند. عناصر ترکیبی مانند فرم آهنگ(song form)، تمپو(tempo)، نت‌ها(notes)، آکوردها(chords)، سیگنچرهای کلیدی(key signatures)، فواصل(intervals)، مقیاس‌ها (scales)و موارد دیگر را شناسایی می‌کند. همچنین کیفیت‌های موسیقی مانند زیر و بم(pitch)، لحن(tone)، تن صدا(timbre)، بافت(texture)، پویایی(dynamics) و غیره را تشخیص می‌دهد.

چگونه تئوری موسیقی را یاد بگیریم؟

بهتر است قبل از کاوش در تئوری موسیقی پیشرفته ابتدا اصول موسیقی را بیاموزید. پیشنهاد می‌کنیم این دوره آموزش تئوری موسیقی مکتب خونه را از مبتدی تا پیشرفته بگذرانید.

اجزای سازنده‌ای که ترکیبات موسیقی را تشکیل می‌دهند عبارتند از:

  • هارمونی
  • ملودی
  • ریتم

درک کامل این سه عنصر اصلی به شما کمک می‌کند تئوری موسیقی پایه را یاد بگیرید.

هارمونی در موسیقی چیست؟

هارمونی زمانی است که چندین نت یا صدا به طور همزمان برای تولید صدای جدید پخش می‌شوند. صداهای ترکیبی در هارمونی یکدیگر را تکمیل می‌کنند و صدایی دلنشین دارند. آکوردها و پیشرفت‌های آکورد نمونه‌هایی از هارمونی هستند. یک آکورد، سه یا چند نت دارد که همزمان می‌نوازند. آکوردها و پیشرفت‌های آکورد در یک قطعه موسیقی، ملودی را پشتیبانی یا تکمیل می‌کنند.

ترکیب قطعات آوازی نیز هارمونی ایجاد می‌کند. صدای ترکیبی یک گروه کر نمونه کاملی است. صداهای متعددی که یک گروه کر را تشکیل می‌دهند با هم ترکیب می‌شوند تا صدایی هماهنگ ایجاد کنند.

با این حال، همه هارمونی‌ها برای گوش ما خوشایند نیستند. دو نوع اصلی هارمونی وجود دارد: ناهماهنگ و همخوان.

هارمونی ناهماهنگ

 هارمونی ناهماهنگ نت‌هایی را اضافه می‌کند که هنگام نواختن با هم خوشایند به نظر نمی‌رسند. در نتیجه به تنش می‌افزاید و صدای آکورد را ناپایدار می‌کند. این تنش با حل شدن به آکوردهای همخوان آزاد می‌شود. نمونه‌های فاصله ناهماهنگ ثانیه‌ها، هفتم‌ها و نهم‌ها هستند.

هارمونی همخوان

هارمونی همخوان پایدار و دلپذیر به نظر می‌رسد. تمام نت‌های یک همخوان دارای فواصل هستند که به خوبی با هم می‌نوازند. آکوردهای ثابت نیز به آرامی با یکدیگر در یک پیشروی تغییر می‌کنند. نمونه‌های فاصله همخوان عبارتند از یکصدا، سوم، پنجم و اکتاو.

نوازندگان هارمونی‌های همخوان و ناهماهنگ را با هم ترکیب می‌کنند تا موسیقی را هیجان انگیزتر و جذاب تر کنند.

ملودی در موسیقی چیست؟

ملودی متوالی از نت‌ها یا صداهایی است که در یک عبارت موسیقی تنظیم شده‌اند. ملودی یک آهنگ، اغلب به یاد ماندنی‌ترین و قابل تشخیص‌ترین قسمت است. ملودی‌ها را می‌توان با ساز یا آواز ساخت. آنها دو یا چند نت در یک سکانس دارند که از نظر موسیقی دلپذیر به نظر می‌رسند. بیشتر آهنگ‌ها شامل چندین ملودی هستند که تکرار می‌شوند.

دو عنصر اصلی یک ملودی، زیر و بمی و ریتم هستند. ملودی‌ها نیز دو نوع حرکت ملودیک دارند: پیوسته یا منفصل. نوازندگان حرکات پیوسته و منفصل را ترکیب می‌کنند تا تنوع و علاقه بیشتری به ملودی‌ها ببخشند.

ریتم در موسیقی چیست؟

ریتم یک عنصر ضروری موسیقی با بیش از یک معنا است. مثلا: ریتم حرکت مکرر نت‌ها و مکث‌ها (سکوت‌ها) در زمان محسوب می‌شود. این درک انسان از زمان است. ریتم همچنین الگویی از نت‌ها یا صداهای قوی و ضعیف را توصیف می‌کند که در طول آهنگ تکرار می‌شوند. این الگوها را می‌توان با طبل، سازهای کوبه‌ای، ساز و آواز ایجاد کرد.

 

مزایای تئوری موسیقی: چرا تئوری موسیقی را مطالعه کنیم؟

یادگیری تئوری پایه موسیقی برای افزایش خلاقیت و توسعه آگاهی موسیقی ضروری است. این یک مجموعه مهارت‌های چالش برانگیز اما ارزشمند برای یادگیری است. دانستن اینکه موسیقی چگونه کار می‌کند، فرآیند تولید موسیقی را آسان‌تر می‌کند و به شما کمک خواهد کرد تا به یک تولیدکننده موسیقی مؤثر تبدیل شوید.

آیا یادگیری تئوری موسیقی لازم است؟ خیر. با این حال، شما می‌توانید از یادگیری برخی از جنبه‌های تئوری موسیقی مانند موارد زیر بهره‌مند شوید.

  • یادگیری موسیقی شما را بهبود می‌بخشد.
  • به شما کمک خواهد کرد بفهمید موسیقی چگونه کار می‌کند.
  • به شما کمک می‌کند از بلوک‌های خلاق عبور کنید.
  • ساختن پیشروی‌ها و ملودی‌های آکورد را آسان‌تر کنید.
  • به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه درباره ترکیب کمک می‌کند.
  • به شما در رسیدن به بیان و برانگیختن احساسات کمک می‌کند.
  • مهارت‌های گوش‌دادن انتقادی خود را بهبود می‌بخشید.
  • گردش کار خود را تسریع می‌نمایید.
  • مهارت‌های فرم موسیقی خود را بهبود می‌بخشید.
  • برقراری ارتباط با سایر نوازندگان را آسان می‌کند.
  • مهارت‌های بداهه‌نوازی خود را بهبود می‌بخشید.
  • مهارت‌های تنظیم آهنگ خود را بهبود می‌بخشید.
  • به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های خلاقانه جدیدی را کشف کنید.

توجه: تئوری موسیقی مجموعه‌ای از قوانین یا دستورالعمل‌هایی نیست که شما باید از آنها پیروی کنید. این تنها ابزاری است برای کمک به درک و توضیح نحوه عملکرد موسیقی.

مبانی تئوری موسیقی 

این نظریه پایه موسیقی برای راهنمای مبتدیان، در واقع اصول اصلی موسیقی را بررسی می‌کند. همچنین بینشی در مورد بلوک‌های اصلی موسیقی که هارمونی، ملودی و ریتم را تشکیل می‌دهند، ارائه می‌دهد.

نت‌های موسیقی و فواصل

بیایید این تئوری موسیقی را برای راهنمای مبتدیان با بررسی هارمونی و ملودی شروع کنیم. این بخش تمام یادداشت‌های موجود و روابط خاص بین آن‌ها را توضیح می‌دهد.

الفبای موسیقی

نت ها، بلوک‌های سازنده همه موسیقی‌ها هستند. الفبای موسیقی از هفت حرف تشکیل شده است: A، B، C، D، E، F، G. هر نت دارای زیر و بمی منحصر به فرد است.

12 کلید موسیقی

12 نت روی کیبورد پیانو وجود دارد: A، A#/B♭، B، C، C#/D♭، D، D#/E♭، E، F، F#/G♭، G، G#/A♭.

همان 12 نت در اکتاو به سمت بالا و پایین تکرار می‌شود.

کلیدهای سفید پیانو

کلیدهای سفید روی پیانو نت‌های طبیعی را در مقیاسی می‌نوازند: A، B، C، D، E، F، G.

پخش فقط کلیدهای سفید شما را در کلید C ماژور یا A مینور قرار می‌دهد.

کلیدهای سیاه پیانو

کلیدهای سیاه روی پیانو نت‌های «فلت» و «شارپ» را در مقیاس می‌نوازند: A#/B♭، C#/D♭، D#/E♭، F#/G♭، G#/A♭.

هر نت دارای یک نماد است: ♭ برای فلت و # برای شارپ. پخش ترکیبی از کلیدهای سفید و سیاه به شما این امکان را می‌دهد که در تمام سیگنیچر کلیدی موجود بنویسید.

فواصل(INTERVALS)

فاصله بین دو نت است. فواصل متعددی وجود دارد. این فواصل را با تعداد نیم گام، گام کامل و موقعیت آنها در مقیاس، اندازه‌گیری کنید.

  • فاصله نیم گام یک نیم صدا است.
  • یک فاصله کامل گام دو نیم صدا است.
  • دو نیم گام یک مرحله کامل را تشکیل می‌دهند.

فواصل نیز پایه و اساس هارمونی و ملودی هستند. نواختن دو یا چند نت به طور همزمان باعث ایجاد فواصل هارمونیک (آکورد) می‌شود. نواختن تک نت‌ها در یک پارت باعث ایجاد فواصل ملودیک (ملودی) می‌شود.

علاوه بر این، ما فواصل را با عدد (فاصله) و پیشوند (کیفیت) توصیف می‌کنیم. عدد فاصله، نشان دهنده تعداد نیم گام بین دو نت است. این اعداد عبارتند از: 1 (هم آهنگ)، 2، 3، 4، 5، 6، 7 و 8 (اکتاو).

در نهایت، فواصل دارای پیشوندی برای توصیف کیفیت خود هستند. پنج کیفیت فاصله عبارتند از: اصلی (M)، مینور (m)، کامل (P)، افزوده شده (A) و کاهش یافته (d).

اکتاوها

اکتاوها بالاترین یا پایین ترین گام بعدی همان نت هستند. فاصله بین یک نت دو برابر فرکانس آن یک اکتاو است. به عنوان مثال، یک اکتاو بالاتر از C1 در پیانو، C2 است. یک اکتاو پایین C0 خواهد بود.

در اکتاو 12 نیم صدا وجود دارد. این زیر و بم‌ها در سراسر محدوده شنوایی انسان به همین ترتیب تکرار می‌شوند.

سیگنیچرهای کلیدی

KEY SIGNATURES به شما می‌گویند که چه نت‌هایی در مقیاس شارپ(♯) یا فلت (♭) هستند. دوازده نشان کلیدی وجود دارد که هر کدام از دوازده‌تای موجود مشتق شده‌اند.

KEY SIGNATURES همچنین به شناسایی کلید یک آهنگ که مرکز آهنگ است کمک می‌کند. برای مثال، آهنگی در کلید A مینور از نت‌هایی از مقیاس A مینور استفاده می‌کند.

مقیاس‌ها و حالت‌های موسیقی

مقیاس‌های موسیقی اجزای سازنده موسیقی را تشکیل می‌دهند. درک مقیاس‌های موسیقی و عملکرد آنها هنگام یادگیری تئوری پایه موسیقی ضروری است. این بخش به دو مقیاس رایج، درجه مقیاس آنها و هفت حالت موسیقی می‌پردازد.

مقیاس‌های موسیقی

مقیاس موسیقی مجموعه‌ای از نت‌ها در یک اکتاو است که بر اساس گام آن‌ها مرتب شده‌اند. روابط بازه‌ای صعودی یا نزولی در بین نت‌ها، هر مقیاس را مشخص می‌کند. علاوه بر این، نت‌های یک مقیاس، ملودی‌ها و هارمونی‌ها را تشکیل می‌دهند.

دو نوع مقیاس اصلی که شامل مقیاس بزرگ و مقیاس فرعی هستند وجود دارد. از هر نت می‌توانید مقیاس‌های ماژور و مینور را بسازید. نحوه استفاده از آنها به الگوی فواصل زمانی که استفاده می‌کنید بستگی دارد.

مقیاس‌های اصلی

دوازده مقیاس اصلی طبیعی ممکن وجود دارد. ترازوهای اصلی طبیعی روشن، نشاط آور و صدای شاد هستند.

هفت نت در تمام مقیاس‌های اصلی از الگوی بازه‌ای مشابهی پیروی می‌کنند: W-W-H-W-W-W-H (کل-کل-نیمه-کل-کل-نیم).

مقیاس‌های کوچک

ترازوهای جزئی طبیعی تیره، غمگین و احساسی هستند. هفت نت در همه مقیاس‌های مینور از الگوی بازه‌ای یکسانی پیروی می‌کنند: W-H-W-W-H-W-W (کل-نیمه-کل-نیمه-کل). دوازده فلس طبیعی جزئی ممکن وجود دارد. علاوه بر این، سه تغییر مقیاس کوچک وجود دارد: طبیعی، هارمونیک و ملودیک.

درجات مقیاس

هر نت یک ترازو یک نام خاص مربوط به عملکرد خود دارد که به آن درجه مقیاس می‌گویند. هفت درجه مقیاس وجود دارد. این نام‌ها برای تمام مقیاس‌های اصلی و فرعی صدق می‌کند. یادگیری بیشتر در مورد این توابع ما را به تئوری موسیقی پیشرفته می‌برد. در حال حاضر، دانستن اسامی زیر ضروری است:

  • 1st – Tonic
  • 2nd – Supertonic
  • 3rd – Mediant
  • 4th – Subdominant
  • 5th – Dominant
  • 6th – Submediant
  • 7th – Leading Tone

موسیقی می‌تواند تنش ایجاد کرده و آن را رها کند. تابع درجه مقیاس به میزان تنش ایجاد شده مربوط می‌شود. همچنین به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که چه یادداشتی باید دنبال شود تا تنش برطرف شود.

حالت‌های موسیقی

حالت‌های موسیقی مقیاس‌هایی هستند که از مقیاس والد به دست می‌آیند. هفت حالت موسیقی وجود دارد. هر حالت یک تغییر جزئی از یک مقیاس است. آنها از تمام نت‌ها و الگوهای فاصله‌ای مشابه مقیاس والد استفاده می‌کنند.

تفاوت اصلی در نت ریشه است که برای ساخت مقیاس استفاده می‌شود. شروع یک مقیاس بر روی یک نت متفاوت، مرکز تن صدا را مشخص می‌کند و به آن ویژگی‌های ملودیک متمایز می‌دهد. هفت حالت موسیقی عبارتند از:

  • I – Ionian (مقیاس اصلی)
  • ii - دوریان (مقیاس اصلی که از درجه 2 شروع می شود)
  • iii - فریجی (مقیاس اصلی که از درجه 3 شروع می شود)
  • IV - لیدیان (مقیاس اصلی که از درجه 4 شروع می شود)
  • V - Mixolydian (مقیاس اصلی که از درجه 5 شروع می شود)
  • vi - بادی (مقیاس مینور طبیعی یا مقیاس بزرگ که از درجه 6 شروع می شود)
  • vii - Locrian (مقیاس اصلی که از درجه 7 شروع می شود)

یادگیری حالت‌های موسیقی فراتر از تئوری موسیقی پایه بوده و پیشرفته‌تر است. با این حال، آشنایی با این اصطلاحات و عملکردهای اساسی خالی از لطف نیست.

نقطه مقابل یا COUNTERPOINT

رابطه بین دو یا چند خط ملودی است که همزمان پخش می‌شود. این ملودی‌ها یا صداها با هم کار می‌کنند تا هارمونی‌هایی با صدای دلپذیر ایجاد کنند.ملودی‌هایی که COUNTERPOINT ایجاد می‌کنند برای ایجاد هارمونی به یکدیگر وابسته هستند. با این حال، آنها در ریتم و contour مستقل‌اند.

آکوردها و ضمائم آکورد

آکوردها اجزای سازنده موزیک هستند. آنها احساسات را بر می‌انگیزند و پایه و اساس خلق ملودی‌ها را فراهم می‌کنند. دانستن نحوه ساخت آکورد و نحوه تعامل آنها با یکدیگر هنگام یادگیری تئوری موسیقی ضروری است. این بخش به انواع آکوردهای اصلی، پسوند آکورد و وارونگی‌ها می‌پردازد.

آکوردهای موسیقی یا MUSICAL CHORDS

آکورد ترکیبی از دو یا چند نت است که همزمان نواخته می‌شوند. آنها از یک نت شروع، به نام ریشه ساخته شده‌اند. شما می‌توانید از هر دوازده نت آکورد ایجاد کنید. همچنین چهار نوع اصلی آکورد در موسیقی به صورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند.:

  • ماژور - دارای یک سوم ماژور و یک پنجم کامل بالای ریشه است.
  • مینور - دارای یک سوم مینور و یک پنجم کامل بالای ریشه است.
  • کاهش یافته - دارای یک سوم جزئی و یک پنجم کاهش یافته در بالای ریشه است.
  • Augmented - دارای یک سوم ماژور و یک پنجم تقویت شده بالای ریشه است.

آکوردها و پیشرفت‌های آکورد در یک قطعه موسیقی، ملودی را پشتیبانی یا تکمیل می‌کنند.

آکورد سه‌گانه یا TRIAD CHORDS

ابتدایی‌ترین آکوردها سه‌گانه هستند. سه‌گانه آکوردی بوده که از سه نت ساخته شده است. نت‌های سه‌گانه دارای یک نت ریشه، یک سوم (چهار نیم‌تون بالای ریشه) و یک پنجم کامل (هفت نیم‌تون بالای ریشه) هستند. سه‌گانه‌ها همچنین پایه‌ای برای آکوردهای پیچیده‌تر محسوب می‌شوند. 

آکورد هفتم یا SEVENTH CHORDS

آکورد هفتم یک نت بالاتر از سه‌گانه اصلی اضافه می‌کند. آکوردهای هفتم دارای یک نت ریشه، یک سوم، یک پنجم کامل و یک هفتم هستند. به عنوان مثال، یک C: ماژور هفتم دارای نت‌های: C–E–G-B است. همچنین پنج نوع اصلی آکورد هفتم وجود دارد: ماژور، مینور، غالب، کاهش یافته و نیمه کاهش یافته.

آکوردهای ماژور یا MAJOR CHORDS

آکوردهای ماژور دارای یک نت ریشه، یک سوم ماژور و یک پنجم کامل هستند. یک آکورد با این سه نت به تنهایی یک سه‌گانه اصلی است. به عنوان مثال، یک سه‌گانه سی ماژور دارای نت‌هایی است: C-E-G. همچنین می‌توانید برای ساخت آکوردهای پیچیده‌تر، نت اضافه کنید.

آکورد مینور یا MINOR CHORDS

آکوردهای مینور یک نت ریشه، یک سوم مینور و یک پنجم کامل دارند. یک آکورد با این سه نت به تنهایی یک سه‌گانه کوچک است. به عنوان مثال، یک سه‌گانه C مینور دارای نت‌های C-E♭-G است. همچنین می‌توانید برای ساخت آکوردهای پیچیده‌تر، نت اضافه کنید.

آکوردهای کاهش یافته یا DIMINISHED CHORDS

آکوردهای کاهش یافته تنش، ناهماهنگ و دراماتیک به نظر می‌رسند. آن‌ها یک نت ریشه، یک سوم مینور و یک پنجم کاهش یافته دارند (شش نیم صدای بالای ریشه). به عنوان مثال، یک سه گانه کاهش یافته C دارای نت هایی است: C-E♭-G♭.

آکوردهای تقویت شده یا AUGMENTED CHORDS

آکوردهای تقویت شده ناهماهنگ، ناراحت کننده و مرموز به نظر می‌رسند. آن‌ها یک نت ریشه، یک سوم ماژور و یک پنجم تقویت شده دارند (هشت نیم صدای بالای ریشه). به عنوان مثال، یک سه‌گانه تقویت شده C دارای نت‌های C–E–G# است.

الحاقات آکورد یا CHORD EXTENSIONS

پسوندهای آکورد نت‌هایی هستند که فراتر از هفتم به سه‌گانه اصلی اضافه می‌شوند. این نت‌ها تا اکتاو بعدی گسترش می‌یابند. سه پسوند آکورد وجود دارد: نهم، یازدهم و سیزدهم. آکوردهای گسترش یافته صدایی غنی‌تر و پیچیده‌تر از سه گانه اصلی و ماژور ایجاد می‌کنند. آن‌ها همچنین امکانات بیشتری برای هدایت صدا فراهم می‌کنند که باعث می‌شود پیشرفت آکورد جالب‌تر به نظر برسد.

وارونگی آکورد یا CHORD INVERSIONS

وارونگی آکورد تغییراتی از یک آکورد به آکورد دیگر است. انتقال نت پایین در یک آکورد به اکتاو بعدی یک وارونگی ایجاد می‌کند.

دو وارونگی آکورد اصلی وجود دارد: وارونگی اول و وارونگی دوم.

وارونگی اول - نت ریشه را یک اکتاو به بالا منتقل می‌کند. سومین سه گانه به نت باس تبدیل می‌شود.

وارونگی دوم - سه گانه وارونه را دوباره جابجا می‌کند. پنجمین سه گانه به نت باس تبدیل می‌شود.

وارونگی آکورد، تنوع، هیجان و انتقال نرم‌تر را در پیشرفت آکورد اضافه می‌کند. هر چه نت های یک آکورد بیشتر باشد، امکان وارونگی بیشتر خواهد بود.

پیشرفت آکورد یا CHORD PROGRESSIONS

پیشروی آکورد یا پیشروی هارمونیک مجموعه ای از آکوردها را شامل می‌شود. پیشرفت آکورد هم از ملودی و هم از ریتم پشتیبانی می‌کند. آنها همچنین پایه و اساس ایجاد هارمونی و ملودی را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، کلید آکوردهای مورد استفاده در یک پیشرفت را تعیین می‌کند. یک پیشروی همچنین می‌تواند از آکوردهای ماژور و مینور تشکیل شود.

آنالیز اعداد رومی

اعداد رومی آکوردها را در یک پیشروی نشان می‌دهد. آن‌ها کلید موسیقی و نت ریشه را برای هر آکورد شناسایی می‌کنند. به عنوان مثال، "IV" به این معنی است که آکورد بر روی درجه چهارم یک مقیاس ساخته شده است. اعداد رومی بزرگ نشان‌دهنده آکوردهای اصلی هستند، در حالی که اعداد کوچک نشان‌دهنده آکوردهای کوچک هستند. برای مثال، پیشرفت آکورد در کلید C ماژور شبیه I-vi-IV-V (C-Am-F-G) است.

صدای پیشرو

پیشروی صدا حرکت خطی بین خطوط ملودیک یا صداها برای ایجاد یک ایده موسیقی واحد است. این تکنیک بر حرکت نرم نت‌ها از یک آکورد به آکورد دیگر با استفاده از آهنگ‌های صدای رایج تمرکز دارد. پیشروی صدا همچنین انتقال عمودی و افقی بین نت‌ها را در یک پیشرفت آکورد یا ملودی به حداقل می‌رساند. این حرکات کوچکتر طبیعی‌تر و دلپذیرتر به نظر می‌رسند.

هنگام ایجاد یک پیشروی آکورد، از آکوردهای مرتبط هماهنگ استفاده کنید. آنها می‌توانند یادداشت‌های مشابهی را به اشتراک بگذارند یا وارونگی داشته باشند تا حرکت گام به گام را نرم‌تر کنند. به عنوان مثال، یک آکورد سی ماژور و یک آکورد A مینور هر دو دارای نت‌های E و C هستند.

سخن پایانی

تئوری موسیقی به شما درک عمیق تری از موسیقی می‌دهد. اما این نیز ضروری است که به یاد داشته باشید تئوری موسیقی قوانین سختی نیست. این ابزاری است که به شما کمک می‌کند موسیقی بسازید، آن را درک کرده و ارتباط برقرار کنید. روش‌های مختلفی برای تمرین تئوری موسیقی وجود دارد.

برای یادگیری اصولی تئوری موسیقی بهترین ایده استفاده از دوره‌های آموزشی یا کلاس‌های تئوری موسیقی است که گزینه اولی مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و در زمان و هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد. برای این منظور می‌توانید از دوره آموزش تئوری موسیقی مکتب خونه که در بالا معرفی شد، بهره ببرید.

اطلاعات بیشتر

امتیاز و نظرات کاربران

3.8

از مجموع 8 امتیاز

4 نظر

27 روز پیش

بسیار عالی

دانشجوی دوره

4 ماه پیش

من از این دوره بسیار راضی بودم، بسیار کاربردی بود

دانشجوی دوره

6 ماه پیش

دوره خوبیه و بسیار کاربردی برای علاقمندان به موسیقی و نوازندگی.

شهرام سرلک نیا

شهرام سرلک نیا

16 روز پیش

با سلام تدریسی به آن صورت وجود ندارد.بیشتر از روی تعاریف روخوانی صورت می گیرد.البته که درباب یک سری مسائل توضیح داده می شود اما باید همه مسائلواجد توضیح باشد من خودم دو جلسه دیدم درش درجه و نت خوب توضیح داده نمی شود.فقط اسامی درجات ذکر می شود.چگونگی هیچکدام بیان نمی شود.خب دو یعنی چی؟یکی از من میپرسد هیتلر کیست؟من بگویم یک انسان است آیا این هیتلر را به وضوح نشان می دهد؟سوال مهم بعدی که در ذهن شکل می گیرد اینست که این تقسیم بندی آوایی تحت عنوان درجه از کجا می آید؟چرا اینگونه تقسیم شده؟این ها همه به نظرم برای کسی که تازه می خواهد موسیقی را شروع کند سؤال برانگیزست. و اگر توضیح داده نشود مطلب درجه و نت در جان مخاطب نمی نشیند

عرفان صفری نژاد

عرفان صفری نژاد

دوره‌های پیشنهادی

درباره استاد

اهورا صمدی
اهورا صمدی
1 دوره
612 دانشجو

اهورا صمدی آهنگساز و نوازده ساز تار و سه تار هستند. ایشان به مدت پنج سال دوره‌های آهنگسازی کلاسیک، هارمونی، فرم، کنترپوان و ... را زیر نظر اساتید با تجربه به انجام رسانده‌اند. همچنین ایشان به مدت 11 سال سابقه حرفه‌ای نوازدگی ساز تار و سه تار در جشنواره‌های جوان، خرم و کنسرت‌ها و ارکسترها (به عنوان solo) بوده‌اند. از دیگر فعالیت‌های ایشان همچنین می‌توان به آموزش تار و سه تار، آموزش دروس هارمونی، کنترپوان، آموزش تحلیل ردیف موسیقی ایران، آموزش پیانو در آموزشگاه تخصصی موسیقی آوای فارابی و دارای مدرک معرفی‌نامه کارت صلاحیت تدریس از آموزشگاه موسیقی چاووش اشاره کرد.

اطلاعات بیشتر

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟

بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.