آموزش برنامه‌نویسی Shell و اسکریپت‌نویسی Bash (خط فرمان لینوکس)

اگر می‌خواهید یاد بگیرید چگونه اسکریپت‌های شل Bash را مانند یک حرفه‌ای بنویسید، مشکلات واقعی را حل کنید، یا وظایف تکراری و پیچیده را خودکار کنید، ادامه مطلب را بخوانید. تا پایان دوره "Bash Scripting ... ادامه

4 دانشجو
مقدماتی
محتوای دوره
پیش‌نیاز‌ها
درباره دوره
درباره استاد

آنچه در این دوره می‌آموزید

یادگیری فرایند گام‌به‌گام برای نوشتن اسکریپت‌های شل bash

آشنایی با نحوه پیدا کردن و رفع خطاهای معمول در اسکریپت‌نویسی شل

یادگیری چگونگی پذیرش و پردازش ورودی‌ها و آرگومان‌های خط فرمان و تصمیم‌گیری بر اساس آن‌ها

استفاده از چک‌لیست و الگوی اسکریپت شل برای ساده‌سازی فرآیند ایجاد اسکریپت و حذف حدس زدن در مورد محتوای آن

محتوای دوره

12 فصل 23 جلسه 2 ساعت ویدیو
بررسی کلی دوره برنامه‌نویسی Bash و دانلودها
اسکریپت‌نویسی شل به طور خلاصه
کدهای بازگشتی و وضعیت‌های خروج
توابع شل
چک‌لیست و قالب اسکریپت شل
کاراکترهای جایگزین
دستورات Case و منطق
لاگ‌نویسی
حلقه‌های While
دیباگینگ برنامه‌های Bash
دستکاری داده‌ها و تبدیل متن با Sed
اسکریپت‌های استفاده شده برای ساخت این دوره

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

درباره دوره

اگر می‌خواهید یاد بگیرید چگونه اسکریپت‌های شل Bash را مانند یک حرفه‌ای بنویسید، مشکلات واقعی را حل کنید، یا وظایف تکراری و پیچیده را خودکار کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

تا پایان دوره "Bash Scripting and Shell Programming (Linux Command Line)"، شما قادر خواهید بود اسکریپت‌های bash را به راحتی ایجاد کنید. یاد خواهید گرفت چگونه وظایف خسته‌کننده و تکراری را به برنامه‌هایی تبدیل کنید که وقت شما را صرفه‌جویی کرده و زندگی‌تان را در سیستم‌های Linux، Unix یا MAC ساده‌تر کند.

دوره اسکریپت‌نویسی Bash

یک فرآیند گام‌به‌گام برای نوشتن اسکریپت‌های شل bash که مشکلات واقعی را حل می‌کنند. مهم‌ترین چیزی که باید هر بار که یک اسکریپت bash ایجاد می‌کنید انجام دهید. چگونگی پیدا کردن و رفع سریع‌ترین خطاهای معمول در اسکریپت‌نویسی شل. برای کسانی که می‌خواهند بلافاصله برنامه‌نویسی را شروع کنند، ویدیوهای دوره فشرده اسکریپت‌نویسی شل را تماشا کنید.

اگر تنها کاری که انجام دهید تماشای این دو ویدیو باشد، از بیشتر برنامه‌نویسان bash جلوتر خواهید بود. چگونه ورودی را از کاربر بپذیرید و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید. چگونه ورودی‌ها و آرگومان‌های خط فرمان را بپذیرید و پردازش کنید. چه متغیرهای خاصی در دسترس هستند، چگونه از آن‌ها در اسکریپت‌های شل خود استفاده کنید و کی باید این کار را انجام دهید. یک چک‌لیست برای ایجاد اسکریپت شل — هرگز نیازی به حدس زدن در مورد آنچه که باید در هر یک از اسکریپت‌های شل خود شامل کنید نخواهید داشت.

فقط از این چک‌لیست ساده استفاده کنید. یک الگوی اسکریپت شل (boilerplate). از این فرمت برای هر یک از اسکریپت‌های شل خود استفاده کنید. این الگو به‌طور دقیق نشان می‌دهد که چه چیزی باید شامل شود و همه چیز در کجا قرار می‌گیرد. حدس زدن را حذف کنید! تمرین‌های عملی با راه‌حل‌ها تا بتوانید بلافاصله از آنچه که یاد می‌گیرید استفاده کنید. نمونه‌های واقعی از اسکریپت‌های شل از مجموعه شخصی من.

یک دانلود که شامل اسکریپت‌های استفاده شده در ارائه‌ها و درس‌ها است. شما قادر خواهید بود همه چیزهایی را که یاد می‌گیرید مشاهده کرده و آزمایش کنید. آزمون‌ها بعد از هر بخش فقط برای اطمینان از یادگیری مهم‌ترین جنبه‌های اسکریپت‌نویسی شل. ضمانت بازگشت پول بدون قید و شرط 30 روزه Udemy - این وعده شخصی من برای موفقیت شماست!

یادگیری برنامه‌نویسی با استفاده از هر شل

آنچه در این دوره یاد می‌گیرید می‌تواند به هر شل قابل اجرا باشد، اما تمرکز بر روی شل bash است و ویژگی‌های پیشرفته bash را خواهید آموخت. دوباره، چه از bash، bourne (sh)، KornShell (ksh)، C shell (csh)، Z shell (zsh)، یا حتی شل tcsh استفاده کنید، می‌توانید آنچه را که در این دوره یاد می‌گیرید به‌خوبی به کار ببرید.

مناسب برای Linux، Unix، Mac و بیشتر!

همچنین، قادر خواهید بود از این اسکریپت‌ها در هر محیط Linux از جمله Ubuntu، Debian، Linux Mint، RedHat، Fedora، OpenSUSE، Slackware، Kali Linux و بیشتر استفاده کنید. اسکریپت‌های شما حتی بر روی سایر سیستم‌عامل‌ها مانند Mac OS X اپل، Solaris اوراکل، AIX آی‌بی‌ام، HP-UX اچ‌پی، FreeBSD، NetBSD و OpenBSD نیز اجرا خواهند شد. (متأسفانه، این دوره برای اسکریپت‌نویسی Windows یا Powershell مناسب نیست.)

اطلاعات بیشتر

درباره استاد

Jason Cannon
Jason Cannon
3 دوره
74 دانشجو

جیسون کار خود را در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان مهندس سیستم‌های یونیکس و لینوکس آغاز کرد. از آن زمان تاکنون، او مهارت‌های خود در زمینه لینوکس را در شرکت‌هایی مانند  Xerox، UPS، Hewlett-Packard و آمازون به کار گرفته است. علاوه بر این، او به‌عنوان مشاور فنی و پیمانکار مستقل برای کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌های فورچون ۵۰۰ فعالیت داشته است. جیسون سابقه حرفه‌ای در زمینه RedHat Enterprise Linux، CentOS، اوبونتو و SUSE Linux Enterprise Server دارد. او همچنین از توزیع‌های مختلف لینوکس از جمله Debian، Slackware، Arch Linux، CrunchBang، Raspberry Pi OS و موارد دیگر در پروژه‌های شخصی خود استفاده کرده است. جیسون علاوه بر لینوکس، تجربه پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های اختصاصی یونیکس مانند AIX، HP-UX و سولاریس را نیز دارد. او از آموزش دادن به دیگران در مورد نحوه استفاده و بهره‌گیری از قدرت سیستم‌عامل لینوکس لذت می‌برد. همچنین نویسنده کتاب‌های «Linux برای مبتدیان»، «کونگ‌فو خط فرمان» و «Docker: رویکردی مبتنی بر پروژه برای یادگیری» است.

اطلاعات بیشتر

دیگر دوره‌های Jason Cannon

آموزش لینوکس در 5 روز و ارتقا شغل خود
35 دانشجو
359,000 تومانء
آموزش لینوکس برای مبتدیان
45 دانشجو
3 (1)
409,000 تومانء

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟

بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.